Het nieuwe werken 2.0

Gepubliceerd op 30 april 2020 om 11:05

De afgelopen weken verscheen een aantal artikelen in de media, o.a. in het AD en Facto Magazine, over het aanpassen van de werkomgeving aan de anderhalvemetersamenleving. Over een nieuwe manier van omgaan met huisvesting, werkplekken, facilitaire diensten en technologie, kortom … het nieuwe werken 2.0.

Het nieuwe werken ontstond begin van deze eeuw en betekende voor medewerkers meer keuzevrijheid door de introductie van de taak-gerelateerde werkplek. Afhankelijk van je activiteiten werk je thuis, onderweg of op kantoor, werktijden zijn flexibeler en het combineren van werk en privé eenvoudiger.  Maar door de coronacrisis wordt iedereen opeens gedwongen thuis te werken, ook wanneer je daarvoor niet de ruimte of de juiste voorzieningen hebt. En je partner en de kinderen zijn ook thuis… Dan is het combineren van werk en privé niet een keuze maar een, soms behoorlijk knellend, keurslijf waar je ingeperst wordt. Hierdoor zijn er inmiddels heel wat mensen die graag weer hun dagen op kantoor willen doorbrengen.

Welke aanpassingen zijn er nodig om straks weer aan het werk te kunnen gaan op kantoor? In genoemde artikelen wordt een aantal voorspellingen gedaan. Een dagje kantoor volgens het nieuwe werken 2.0 zou er wel eens als volgt uit kunnen zien….

 

“Het schema geeft aan dat jouw afdeling vandaag naar kantoor mag komen. Voor je van huis gaat, bekijk je via de app wie er aangemeld zijn en welke werkplekken nog beschikbaar zijn. Je reserveert een plek in de buurt van de collega met wie je samenwerkt aan een project. Wanneer je het kantoor binnenkomt staat er in de hal een zuil met desinfectiegel. Nadat je je handen gedesinfecteerd hebt, houd je jouw badge voor het toegangscontrolesysteem. Een warmtecamera controleert automatisch je lichaamstemperatuur. Die is in orde, dus het toegangspoortje gaat open en je loopt via de voorgeschreven route, aangegeven door pijlen op de vloer, naar je vaste werkplek voor die dag.

’s Avonds of vroeg in de ochtend desinfecteert de schoonmaakdienst alle werkplekken en gedurende de dag worden contactoppervlaktes zoals trapleuningen, deurklinken, liftknopjes en tafels in gedeelde ruimtes herhaaldelijk schoongemaakt. Een bureau wordt op een dag maar door één medewerker gebruikt. Omdat je ook zelf verantwoordelijk bent voor het schoonhouden van je werkomgeving staan op elk bureau desinfecterende handgel, schoonmaakmiddel en tissues en je gebruikt alleen je eigen laptop, toetsenbord en muis.

 Natuurlijk zijn ook alle voorzorgsmaatregelen getroffen voor het gebruik van het luchtbehandelingssysteem omdat het niet uitgesloten is dat verspreiding van het virus ook via de lucht in gebouwen kan plaatsvinden. Alle recirculatiesecties zijn daarom uitgeschakeld.

 Alle bureaus staan er nog maar ze worden niet allemaal meer gebruikt, iedereen zit op ruime afstand van elkaar. In andere ruimtes zijn bureaus afgeschermd met platen van plexiglas. Op de vloer is door cirkels aangegeven wat jouw persoonlijke ruimte is. Overal bepalen pijlen de looproute, overal is eenrichtingsverkeer. Sensoren en mobiele telefoons maken het voor de beveiligingsmedewerkers mogelijk te monitoren of het niet te druk wordt op bepaalde plaatsen in het gebouw.

 ...’Goedesmorgens juffrouw Jannie…’. Een gezellig praatje bij de koffiemachine en allemaal aan de knopjes zitten kan niet meer; ook de lunch in buffetvorm is verleden tijd. Een cateringmedewerker brengt consumpties op vaste tijden naar je werkplek. Op andere kantoren zijn er automatenwanden en lunch je in shifts in het restaurant. Maar ook het ouderwetse broodtrommeltje met thuisgesmeerde bammetjes keert terug…’zeg, wat heb jij d’erop?’…

Voor de teamvergadering ga je naar een grotere vergaderruimte dan vroeger; de capaciteit van de vergaderruimtes is meer dan gehalveerd, omdat de stoelen op de vereiste afstand van elkaar moeten staan. Aan de wand van alle vergaderruimtes hangen nu videoschermen en camera’s voor videoconferencing. De afdeling automatisering zorgt voor beveiligde verbindingen en bepaalt welke programma’s je gebruikt.

Aan het eind van de dag kan je -tegen kostprijs- een paar handschoentjes en een mondkapje uit de automaat halen, voor in de metro, terug naar huis."

 

Of het anderhalvemeterkantoor er echt zo gaat uitzien en hoe lang de aanpassingen nodig zijn, is natuurlijk de vraag. Dit zal mede afhankelijk zijn van óf, wanneer en voor wie een vaccin beschikbaar komt. Waar iedereen het wel over eens is, is dat minder naar kantoor gaan en meer samenwerken op afstand blijvend zijn. Vooral omdat we noodgedwongen allemaal in het diepe zijn gesprongen ten aanzien van de ondersteunende technologie; en we bleken te kunnen zwemmen… Nu de koudwatervrees is overwonnen blijkt dat de digitale werkomgeving eigenlijk heel goed functioneert en over handige tools beschikt, waardoor efficiënter kan worden gewerkt. En als het kantoorschema dan niet samenvalt met dat van je partner en de kinderen weer gewoon naar school gaan, dan is een paar dagen thuiswerken best wel weer fijn.

 

Door: Anita Hoog